MEDYA VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
GAZETE: Haberleşmenin temel araçlarından biridir. Halkın sosyal ve kamusal alanda bilgilendirilmesini amaçlar. Aynı zamanda ticari bir faaliyettir. Son zamanlarda online gazetecilik de ön plana çıkmış ve insanların bilgiye ulaşması daha da kolaylaşmıştır.
FOTOĞRAF VE SİNEMA: Tarihsel olarak gazeteden sonra gelen fotoğraf ve sinema, birer sanat dalı bilinmesine rağmen günümüzde çok önemli bir yere sahip olan haberleşme aracıdır. Fotoğraf birçok kişi tarafından hobi olarak bilinse de kitle iletişimin kilit noktasıdır. Haberin güvenirliliği açısından oldukça önemlidir. Sinema ise sosyal olgulara yönelik düşüncelerin, çeşitli kültürlerin insan üzerindeki etkisini artırmak için oluşturulan görsel bir sunumdur.Görsel kültür günümüzde oldukça önemlidir.
RADYO: Telefon kullanıcılarının ortak bir santrale bağlanmaları sonucu radyo yayını ortaya çıkmıştır.
İlk radyo yayını 1920 yılında ABD’ de yapılmıştır. Türkiye’de ise 1927 yılında İstanbul ve Ankara’da yapılmıştır.
TELEVİZYON: Kronolojik olarak diğer kitle iletişim araçlarından daha sonra meydana gelen, etkisi oldukça fazla olan günümüzün vazgeçilmez modern teknolojisidir. İlk televizyon yayını 1936 yılında BBC tarafından gerçekleştirilmiştir.
İNTERNET VE YENİ MEDYA: Var olan medyanın dışında oluşturulan, yeni teknolojinin kullanılmasıyla üretici ve tüketiciyi esas alan medyaya yeni medya diyoruz. İnternet ise farklı bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan ağ sistemidir. Günümüzün en etkili kitle iletişim araçlarıdır. Etkisi giderek artmakla beraber ulaşabildiği birey sayısı da artmaktadır.
MEDYA OKURYAZARLIĞI NEDİR?
Dilimize İngilizceden geçen Medya Okuryazarlığının iki içeriği vardır. Bir yandan kitle iletişim araçlarını kullanarak ileti oluşturmak diğer yandan oluşan iletinin doğru algılanmasını, çözümlenmesini sağlamaktır.
Günümüzde medya okuryazarlığı; medyayı çözümleyebilme becerisine, medyadaki algı seçiciliğine dikkat çekme üzerinde daha çok durmaktadır. Medya Okuryazarlığı kitle iletişim araçlarının tümünü kapsamaktadır. Diğer taraftan medyanın toplum üzerindeki etkisi ve etki boyutu hala tartışılmaktadır. Yani esas problem; kitle iletişim araçları iletilerinin kişiler üzerinde etkisi, nasıl algılandığı ve sorgulanıp eleştirel bakışa tabi tutulup tutulmadıklarıdır. Medyanın günlük hayatımızdaki yeri giderek artmaktadır.
Medya okuryazarlığı, verilmek istenilen mesajların seçiciliği, sanal hayat ve gerçek hayat ikilemini ayırt edebilme beceri için oluşturulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder